Affären steg för steg
Hos Vida får du en personlig kontakt som hjälper dig hela vägen från kontrakt till slutredovisning. Samarbetet med Vidas virkesinköpare är enkelt, nära, flexibelt och affärsmässigt. Våra virkesinköpare har lokal förankring och känner trakten och många skogsägare. Låt Vidas experter ge dig vår syn på din skog.
1
Kontakt med lokal inköpare
En första kontakt tas mellan dig som skogsägare och din lokala virkes-inköpare på Vida. Ofta sker detta när du ser ett behov av en skoglig åtgärd, om du blivit drabbad av storm eller om du går i tankar på att avverka.
2
Ta reda på behovet
En inventering görs på fastigheten för att skapa ett åtgärdsförslag, antingen tillsammans med dig som skogsägare på plats i skogen eller så kan inköparen göra en inventering på egen hand.
3
Lösningsförslag / Kontakt
Ett affärssamtal inleds utifrån inventeringen för att upprätta ett kontrakt där åtgärder, priser, betalningsplan och certifiering avtalas.
5
Planering i fält
Inköparen besöker fastigheten för att planera, markera rågångar, dra upp basvägar och märka upp området. Vid behov justeras arbets-beskrivningen.
6
Åtgärden
Inköparen stämmer av eventuella frågetecken och skickar arbetsbeskrivningen till entreprenören. Entreprenören har löpande kontakt med inköparen och rapporterar också dagens avverkade volym digitalt. Lastbilschauffören får automatiskt signal när första lasset är klart för transport.
7
Transporter och inmätning
Transportören transporterar sortimentet till Vidas sågverk eller till mottagare av massaved enligt transportordern. Timret mäts in av en oberoende part och mätningsresultatet skickas till Biometrias databas för prisberäkning.